Metro Exodus

Az Exodus a Metro sorozat harmadik része, amit most az első kettőtől függetlenül véleményezek. Nem hasonlítom össze őket, csakis erre az egy epizódra fókuszálok. A játék műfaját tekintve egy kemény és valóságos túlélő horror FPS játéknézettel fűszerezve. Nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni a nyersanyagok és a felszerelések menedzselésére, és az egész játék alatt éreztetik velünk a készítők, hogy soha nem lehetünk biztonságban a mesterien megalkotott posztapokaliptikus világban.

Miről szól a játék? Van élet a moszkvai alagútrendszeren túl is?

A játék története röviden szólva is szenzációs, ami néhány évvel a Last Light eseményei után játszódik, nem sokkal Dmitry Glukhovsky regénytrilógiájának utolsó felvonása, a Metro 2035 után. Az előző részek fő helyszíne a moszkvai metrórendszer volt, amit ebben az epizódban szerencsére magunk mögött hagyunk. Artyom társai akaratának ellenére sem adja fel a túlélők utáni kutatást, hisz abban, hogy nem csak ők maradtak életben a katasztrófa után. Gyanúja hamar beigazolódik, amikor egy emberekkel teli száguldó vonatra találnak. Nem sokkal ezután a „Spártaiak” névre hallgató csapat (Artyom, Anna, Miller ezredes és még néhány társuk) azt a döntést hozza, hogy keletre utaznak egy szebb és tisztább környezetet keresni, ahol nyugodtan folytathatják életüket, és nem kell minden áldott nap szembenézniük a halállal. A hosszú utazást egy Aurora névre keresztelt elkobzott mozdonnyal teszik meg, ami a játék során amolyan központi helyként, főhadiszállásként funkcionál.

Az évszakokon és tájegységeken át (Moszkva, Volga, Kaszpi-tenger, Tajga) tartó hosszú utazás során teljesen beleélhetjük magunkat a szereplők helyzetébe, és rádöbbenhetünk, hogy nem is olyan könnyű a túlélés ebben az embertelen posztapokaliptikus környezetben. Számtalan fő- és mellékküldetésen keresztül vezet minket a játék, melyek során igen változatos helyszínekkel és érdekes emberekkel, vadállatokkal és lényekkel találkozhatunk. Többek között ortodox vallási fanatikusokkal, kannibálokkal, rablógyilkosokkal, rabszolgatartó hadurakkal és erdei harcosokkal, de a legkülönfélébb eltorzult mutánsokkal is: óriás rákokkal és pókokkal, zombiszerű lényekkel, megvadult medvével, farkasokkal, patkányokkal, piócákkal és hatalmas vak gorillákkal.

Egyszóval nagyon nem unalmas a történet, minden küldetés magával sodor majd minket, és szinte nem lehet egykönnyen abbahagyni a játékot. Különösen emberközelivé és élethűvé teszi, hogy az egyes részek között lehetőségünk van elszívni egy nyugtató cigit, gitározni egy jót, vagy éppen meginni egy jó kávét a csapat tagjaival, de gyengéd simogatással is kedveskedhetünk a csinos feleségünknek. Fantasztikus, hogy a készítők ilyenekre is gondoltak. Nekem személy szerint jólestek ezek a lehetőségek, főleg egy keményebb küzdelem után.

Metro Exodus

Játékmenet, érdekességek, tanácsok

A grafika és a látványvilág nagyon jó, mondhatni magas minőségű. Az egyedi motor és az RTX technológia teszi, amit tennie kell. A karakterek kidolgozásától kezdve az ellenfelek táborán át a mellékküldetések és a használati tárgyak aprólékosságáig mindenre figyeltek. Rengeteg ötletes apróság van a játékban, ami egyedivé teszi, és kiemelkedik a hasonló alkotások közül. Őszintén megmondva egyszer nem is elég végigjátszani, mert először biztosan sok minden felett átsiklik az ember. Nem győztem kapkodni a fejem, hogy mikor mit nézzek, mit kutassak át, vagy éppen melyik irányba induljak tovább. Sok olyan dolog van (kézi dinamóval feltölthető elemlámpa, a felpumpálható sűrített levegős puska, vagy a sérülékeny gázmaszk, amelyben még a szűrőt is le kell cserélnünk), ami más játékoknál pepecselésnek tűnhet, de ebben a világban igenis fontosak, és ezek az apró dolgok miatt tudjuk mi játékosok teljesen beleélni magunkat a történetbe.

Egy küldetés sokféleképpen kivitelezhető, mindenki a saját játékstílusának megfelelően dönthet. Nem érdemes mindenkit vaktában lelőni, ajánlott inkább lopakodni, és ahol csak lehet, kerülni a nyílt harcokat. Egyes helyszíneken előfordulhat, hogy ha bizonyos mennyiségű ellenfelet levadászunk, akkor a többiek megadják magukat, és feltett kézzel állnak az őrhelyükön. Ilyenkor szabadon bejárhatjuk a terepet anélkül, hogy bántódásunk esne. A játék az életben maradt ellenfeleknél két lehetőséget ajánl fel: elkábíthatjuk vagy megölhetjük őket. A szebb befejezés érdekében ne az utóbbit válasszuk.

Kapunk egy elég egyszerű, de jól kezelhető térképet, ami mutatja majd a fő- és mellékküldetéseket, de akár szabadon is barangolhatunk az egyes állomások között. Érdemes is mindenhol körbenézni, mert a játékban nagy szükség van a nyersanyagokra, amelyekből fejleszthetjük magunkat és a használati tárgyainkat. A játék elején kapunk egy hátizsákot, ami mobil munkaállomásnak is tekinthető, bármikor elővehetjük és átszerelhetjük a fegyvereinket, vagy éppen elsősegély csomagot készíthetünk. Lesznek kihelyezett fix munkaállomások is, ahol például mindezek mellett lőszert is gyárthatunk vagy megtisztíthatjuk a fegyvereinket (ez fontos, mert a piszkos fegyver harc közben cserben hagyhat). Szintén a kezdő csomag része egy soha ki nem fogyó benzines öngyújtó, és egy tölthető fejlámpa (az egyik kedvencem volt, amikor lemerült és fel kellett tölteni), valamint egy éjjellátó készülék.

A lőszerrel óvatosan kell bánni, mert azt a hátunkon lévő rendszerrel nem tudunk készíteni, szóval nagyon meg kell gondolni, főleg a játék elején, hogy mikor és kire nyitunk tüzet. Tovább nehezíti a dolgunkat, hogy ha zajt csapunk, akkor odacsődül az összes mutáns vagy a közelben lévő banditák, és esélytelen lesz élve kijutni a területről. Viszont van egy joker fegyverünk, a pneumatikus puska, amelyhez bármikor készíthetünk golyókat útközben is, és a hangja is elég halk. Ha jól használjuk ezt a fegyvert, akkor nagy segítségünkre lehet. Közelharcra nem a legjobb, mert pumpálni kell, de távolról elég jó sebzést lehet okozni vele. A fegyvereinket folyamatosan fejleszthetjük az ellenességektől elkobzott alkatrészekkel, és a legkülönfélébb modelleket rakhatjuk össze. Például a pisztolyból középtávú mesterlövészpuskát, a sörétesből négycsövű közelharci ágyút készíthetünk. Számtalan kiegészítő közül választhatunk, amit akár harc közben is cserélhetünk. Egyszerre maximum három fegyvert tarthatunk magunknál, szóval jól válasszuk meg, melyek lesznek a kiszemelt példányok.

A gázmaszkunkra külön figyelnünk kell, hiszen közelharcban baja eshet, amit kisebb sérülés esetén megragaszthatunk, vagy nagyobb esetén egy munkaasztalon megjavíthatunk. A szennyezett levegőjű helyeken a szűrőfiltereket folyamatosan cserélnünk kell, amelyek előállítása nem olcsó, tehát érdemes takarékosan bánni velük. Ha szükséges, azt úgyis érezni fogjuk, hiszen a főhős egyre nehezebben kap majd levegőt.

Szintén nagyon tetszett nekem a hosszabb pályákon a napszakok váltakozása. Nappal kevesebb a mutáns, de több a bandita, éjjel pedig nagyon jól lehet lopakodni és leszerelni az ellenfeleket, akik nehezebben is vesznek észre. A kijelölt pihenőhelyeken lehetőségünk van átaludni egy napszakot, ha inkább máskor vágnánk neki a következő küldetésnek. Utunk során mindenféle időjárási jelenséggel is találkozunk, például szélviharral, hóviharral, esővel, fülledt nyári napsütéssel vagy éppen gömbvillám anomáliával. Elképesztő a táj és a változás, amin átmennek az egyes napszakokon vagy éppen az időjárási körülmények alatt.

A játék nem finomkodik, keményen odarakja elénk a valóságot. Egyszerre szomorú, érzelmekkel teli és végtelenül emberközeli. A belső terek elég nyomasztóak és félelmetesek. Szerencsére ez a hangulat csak a játék első harmadára igaz, utána már megszokjuk, és szinte bármivel szembeszállunk, ami velünk szembe jön. Ehhez az is hozzátartozik, hogy a játék elején sokkal kiszolgáltatottabbnak is érezhetjük magunkat, hiszen a lőszerből is kevés van, és a fegyvereink is jóval gyengébbek.

A Metro Exodus gyengeségei

  • A nyílt terepek valójában csak illúziók, hiszen nem minden területet lehet szabadon bejárni. Van szabadság, de a játék néhol érdekes megoldásokat használ, hogy ne engedje másfelé kóborolni a kíváncsi játékosokat. Például egy vasúti szerelvény jobb oldalán akkora a sugárzás, hogy bele lehet halni, míg a bal oldalon vígan elvagyunk. A barangolásnak a játékban amúgy nincs különösebb értelme, csupán a fellelhető nyersanyagok és fejlesztések miatt éri meg. Ezekre ugyanis nagy szükségünk lesz, hiszen a játék a vége felé elég nehézzé válik.
  • Sötétben az ellenfél mesterséges intelligenciája elég gyenge, hiszen ha az orruk előtt lapulunk, sem vesznek észre. Sajnos néha ez fényes nappal is megesik. Ha elfogy a lőszerünk, eléggé kiszolgáltatottak vagyunk, kizárólag csak a fegyverek puskatusával vagy dobókéssel védekezhetünk, és nem használhatjuk a termetes tőrünket, csak kizárólag akkor, ha a játék azt felajánlja (lopakodáskor vagy ha leterítenek minket a harc közben).
  • A Metro Exodus-ban elég nagy távolságok vannak, aminek a bejárásához valamilyen eszközre (autóra vagy hajóra) van szükségünk, de ezek irányítása kicsit nehézkes. Ráadásul az autóra vigyázni kell, mert hamar elakadhat a sivatagban, és akkor gyalog kell teljesítenünk a távot.
  • Artyom továbbra is Gordon Freeman-szindrómában szenved, vagyis hiába beszélnek hozzá közvetlenül, egyszerűen nem hajlandó kinyitni a száját. Ez a kezdetektől fogva zavaró egy kicsit, miközben a töltőképernyőkön folyamatosan narrátorként beszéli el az eseményeket.

Összefoglalás

A fenti gyengeségek ellenére is kitűnő és újszerű a játék, és aki szerette az előző két részt, azoknak garantáltan maradandó játékélményt biztosít majd ez az epizód is. Gyakran azon kaptam magam, hogy nem az ellenfelekkel voltam elfoglalva, hanem a tájban merültem el, és csodáltam a készítők precizitását. A Metro Exodus nem csupán a gyilkolászásra épít, hiszen a játéknak két befejezése is lehet, ami annak függvénye, hogy mit és mennyi hullát hagyunk magunk mögött. Sokszor kell taktikázni és gondolkozni az egyes feladatok teljesítéséhez, de ez mind csak hozzátesz a játékélményhez. Összességében egy nagyon jó játékot kaptunk, ami nem hiányozhat az igényes FPS-t szerető gamerek polcairól.

Gépigény

Minimális gépigény:

  • Operációs rendszer: Windows 7, 64 bit
  • Processzor: Intel Core i5-4440 3.1GHz / AMD FX-8370E
  • VGA: AMD Radeon HD 7870 2 GB / NVIDIA GeForce GTX 1050 2 GB
  • Memória: 8 GB RAM
  • Szabad tárhely: 50 GB

Ajánlott gépigény:

  • Operációs rendszer: Windows 10 64 bit
  • Processzor: Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz / AMD Ryzen R5 1500X
  • VGA: AMD Radeon RX Vega 56 8GB / NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB
  • Memória: 8 GB RAM
  • Szabad tárhely: 50 GB