F.E.A.R.

A maga idejében ez a játék az egyik legjobb grafikával rendelkezett, és 2005-ben a Monolith nagyot ütött vele. A műfaját tekintve ez egy akció-horror játék, aminek az a lényege, hogy a játékos félve haladjon előre, és ha kell, nagyot ugorjon hátra az asztaltól. Valóban képes erre a F.E.A.R.?

Miről szól maga a játék?

A legtöbb lövöldözős játéknak nem a történeti szála a legerősebb, de néha akadnak kivételek. A F.E.A.R. elég jó történettel rendelkezik, és ha a játékos időt szakít rá, akkor elég mélyen beleáshatja magát a cselekménybe. A lényege röviden az, hogy a főhős látszólag újoncként csatlakozik be a történetbe, de később kiderül, hogy nagyon is sok köze van ahhoz a személyhez, akit üldöznie kell. A szökevény Paxton Fettel hatalmas mentális energiával rendelkezik, aki átveszi az irányítást a környék összes replika (klón) katonája felett, és mindent megtesz azért, hogy megállítson minket. Az alakulatunk a First Encounter Assault Recon nevet viseli, aminek a kezdőbetűiből alkották meg a játék nevét. A csapat fő specialitása paranormális jelenségek gyors megoldása, akik nem félnek szembenézni megmagyarázhatatlan esetekkel sem. Az alakulatban szolgálók többéves testi és mentális kiképzésen esnek át, így gond nélkül felvehetik a harcot a természetfeletti erőkkel.

A játék egy koszos és modern városban játszódik, ahol nyomasztó a hangulat. A hangok, a harcok alatti zene, a fegyverek ropogása, az elhaló sikolyok és a visszhangok is alaposan megdobják az élményt. Az ellenfelek által csapott zajok mind remekül illenek a helyszínekhez, és jól érzékelhető az irányuk és távolságuk is. Paxton Fettel a lehető legváratlanabb helyeken bukkan fel, hogy ráijesszen üldözőjére, és egy idő után már olyan érzésünk támad, mintha segítene is minket a küldetések során. Fettel mellett egy Alma nevű 8 éves kislány is próbára teszi a játékosok idegrendszerét, aki ha megjelenik a pályán, garantált a félelem. Néha csak kuncog, vagy elfut mellettünk, de lesz, amikor váratlanul ránk támad. A játék végén mindenre fény derül, ki mit és miért tett a múltban. Egy biztos, nem leányálom, és nem kifejezetten gyerekeknek szól a történet.

A cselekmény nagyon részletes, talán nem is mindenki számára érthető az első végigjátszás során. A pályákon rengeteg párbeszéd, videó és információ található. Az irodai számítógépekből e-mailek, bejegyzések, naplók, üzenetrögzítők, rádióbeszélgetések mind mesélnek, annak, akinek van türelme végigolvasni és értelmezni őket. A befejezés után számtalan kérdés felmerülhet, és akik értetlenül állnak a dolgok előtt, azoknak javasolt ismét végigjátszaniuk, csak jobban figyeljenek az elhagyott információmorzsákra. A játék soha nem lesz unalmas, mert akárhányszor játszunk végig egy jelenetet, mindig más és más harci szituációkat élhetünk át egyazon helyen. A játék amúgy nem túl hosszú, 6-7 óra alatt könnyen teljesíthető.

F.E.A.R.

Játékmenet

A játékban az ellenfelek nagyon gyorsak, és meglepően okosak. A Monolith elég komoly intelligenciát adott nekik, segítséget kérnek, fedezékbe bújnak, és figyelmeztetik egymást, ha veszélybe kerülnek. A katonák egy része elvonja a figyelmünket, míg a többi bekerít minket, az erősebb, páncélozott egységeket, harci robotokat komolyan védik és fedezik, erősebb fegyverekkel merészebbek, puskával pedig közelről támadnak. A nem gyakorlott játékosokat semmi perc alatt leszedik. No de a mentális képzésnek köszönhetően a főhős rendelkezik időlassító képességgel, amire elég nagy szüksége is van, ha fel akarja venni az ellenfelekkel a harcot. A lassítás látványos, és a segítségével már sokkal jobbak az esélyeink. Érdemes figyelni, mert csak kevés ideig vagyunk képesek rá. Be kell osztani, és nem ajánlatos nyílt csatákba keveredni. A pályák elég lineárisak, de érdemes jól körülnézni, hiszen fontos információkra, vagy éppen adrenalincsomagokra bukkanhatunk, amelyek maximális életerőnket vagy az időlassítás idejét növelhetik meg.

Fegyverek terén a szokásos kínálatot hozza a játék. A pisztoly önmagában nem sokra elég, de ha találunk egy másikat a pályán, akkor már kettővel lőhetünk egyszerre, ami elég menő, és azért a sebzése is erősebb. Találunk még gépfegyvert és sörétes puskát is. Ami újdonság és nagyon szuper, az a szögbelövő. Látványosan kivégezhetőek az ellenfelek, és ha fejre célzunk, azonnali halál. Sok esetben két ellenfelet is át lehet lőni egy szöggel, de elég gyakori, hogy a falhoz is odacsapja őket, valamilyen vicces formában, és ott is maradnak. Természetesen itt is megtalálható a mesterlövész puska, a gránátvető és a plazmafegyver. Egyszerre csak három lehet nálunk, érdemes megválogatni, hiszen a lőszer utánpótlás miatt sem mindegy, éppen mivel harcolunk.

Kiegészítők

  • F.E.A.R. – Extraction Point
    A történet ugyanott folytatódik, ahol az alapjátékban félbeszakadt. A kommandós egység tagjaként újból harcba kell szállnunk, hiszen a szabadon garázdálkodó Alma és az ő paranormális tevékenységei már az egész várost megfertőzték. Új helyszíneken, új fegyverekkel, új ellenfelekkel kell felvennünk a harcot az ellenséggel. Alma számtalanszor segíti majd a főhőst, és megtisztítja neki az utat a replika katonáktól. A kórház tetején lévő kivezetési ponthoz kell elérnünk, de az utunk nem lesz unalmas.
  • F.E.A.R. – Perseus Mandate
    A történet az alapjátékkal párhuzamosan fut, körülbelül a közepén kapcsolódik hozzá. Ez a kiegészítő majdnem ugyanazt a történetet meséli el, mint az alapjáték és az előző kiegészítő, csak más szemszögből nézve. Egy másik F.E.A.R csapatban harcolunk, ahol az a feladatunk, hogy kiderítsük, mit is takar az Armacham által titkolt Perseus projekt. Ez a játék sokkal nehezebb, mint a többi, és az ellenségek sem a megszokottak (persze itt is találkozunk majd a Replica és az Armacham erőkkel).

Összegzés

A Monolith folytatta azt, amit elkezdett: a F.E.A.R 2005 egyik legszebb, legjobban összerakott játéka, még sokáig fogjuk emlegetni, szerintem a műfaj klasszikusai közé sorolhatjuk. Bárki, aki kicsit is érdeklődik az FPS játékok iránt, és szereti a borzongást, annak kötelező, kihagyhatatlan alkotás.

Gépigény

Minimum:

  • Processzor: Pentium 4 1.7 GHz vagy AMD Athlon
  • Memória: 512 MB
  • Operációs rendszer: Windows 2000/XP
  • Videokártya: 64 MB NVIDIA GeForce4 Ti+ / ATI Radeon 9000+
  • Szabad hely a lemezen: 5 GB

Ajánlott:

  • Processzor: Pentium 4 3 GHz vagy AMD Athlon
  • Memória: 1024 MB
  • Operációs rendszer: Windows 2000/XP
  • Videokártya: 256 MB NVIDIA GeForce 6600+ / ATI Radeon 9800 Pro+
  • Szabad hely a lemezen: 5.5 GB