Prey (2017)

Az Arkane Studios által bemutatott Prey nem folytatása a 2006-os címnek, csupán annyi a közös bennük, hogy mindkettő az űrben játszódik. Az új Prey nem akciójáték, hanem egy belső nézetes túlélőhorror, erős szerepjátékos elemekkel, illetve fejlődésrendszerrel. A játékot a CryEngine 5 grafikus motor hajtja, ami igazán szép megjelenést ad neki. A játék nem könnyű, csak rengeteg idővel rendelkező játékosoknak ajánlott.

Miről is szól a Prey története?

A játék során nagyon hiányzik a történetmesélés, minden fontos információt számítógépeken lévő e-mailekből és audiofájlok meghallgatásából tudunk megszerezni. A lényeg az, hogy az ötvenes években az oroszok egyik műholdját megtámadta egy idegen civilizáció, akiket sikeresen karanténba zártak az USA segítségével. Harminc év alatt egy teljes kutatóállomást hoztak létre az űrben, de sajnos a sok vizsgálódás sem vezetett eredményhez, de annál több emberáldozatot követelt. Ezt követően egy kis szünet után (szintén 30 év múlva) ismét elővették a projektet és felépítették a Talos 1 névre hallgató kutatókomplexumot. A belső kialakítás igazán fényűző és magával ragadó. Bőrkanapék, aranyozott csillárok, márványpadlók, arborétumok, minden, ami ahhoz kell, hogy az emberek otthonosabban érezzék magukat. A hatás nem is maradt el, az új laborba a legjobb tudósokat hozták, akiknek sikerült áttörést előidézni a Typhon lényekkel és a hozzájuk köthető technológiával kapcsolatban. Az itt dolgozó kutatók az emberi elme módosításával kísérleteznek, hogy miként lehet befolyásolni az agyi működést és új képességekkel felvértezni az úgynevezett Neuromodok segítségével. Főhősünk, Morgan Yu éppen tesztalanyként vesz részt egy fejlesztésben, amikor beüt a baj, ráadásul a kísérlet mellékhatásaként a memóriáját is elveszítette, így teljes tudatlanság közepette kell felderítenünk és megsemmisítenünk a kihalt és Typhonoktól hemzsegő űrállomást, valamint kideríteni, hogy mit is keresünk ezen a helyen.

Prey 2017

Látvány, játékmenet

Aki figyelmesen játssza a játékot, az észreveheti, hogy az időben korábban épült állomások stílusban tükrözik az adott kor technológiai fejlettségét, és messze elmaradnak a Talos 1 színvonalától. A játéktervezők nagyon profik voltak, hiszen az egyes küldetések többféle úton és módon is teljesíthetőek, nincs ajánlott útvonal, mindenki úgy teljesítheti őket, ahogy szeretné. Ahogy haladunk előre a játékban, úgy nyílnak ki a terek, és szinte szabadon bejárhatóvá válik az egész komplexum, sőt akár az űrbe is kisétálhatunk. A látvány, amit a játék nyújt, az elejétől fogva igazán magával ragadó, és biztosan sokan megállnak gyönyörködni benne.

Mivel a játék a túlélőhorror kategóriába sorolható, ez mindent elárul. Nem az a lényeg, hogy nyílt csatába álljunk, és az összes űrlényt megöljük. Az ilyen próbálkozások általában kudarcba fulladnak majd. Sokkal fontosabb a megfigyelés és az óvatosság. Sokszor jobb elterelni a Typhonok figyelmét, és hamar elillanni a helyszínről, persze bőven ad a játék lehetőséget egy kis lövöldözésre, de nem ez lesz a fő irányvonal. Mint minden hasonló játékban, itt is fontos a zenei aláfestés, ami remekül illik a hangulathoz, és tesz arról, hogy folyamatos stressz alatt legyünk, miközben játszunk.

A játékban fejleszthetjük a karakterünket úgynevezett neuromodok segítségével, amelyet a pályákon elhelyezett alapanyagokból gyárthatunk magunknak. Ezek segítségével képesek lehetünk hackelésre, több életerőnk lehet, ügyesebben lopakodhatunk vagy éppen a fegyvereinket fejleszthetjük, sőt egy idő után Typhon képességeket is elsajátíthatunk.

A játékban hozott morális döntések és a mellékküldetések végrehajtása nagyban befolyásolja a végjátékot, és a befejezés többféle lehet. Éppen ezért ajánlott többször is végigjátszani a küldetéseket, hogy mindenre fény derüljön. Az internetes vélemények alapján kb. 30 óra is szükséges lehet, ha valaki mindent fel szeretne fedezni ezen a komplex űrállomáson.

Fegyverek, alapanyagok

A Preyben nem a megszokott fegyvereket kapjuk. Az egyik legszokatlanabb az úgynevezett Gloo Cannon, amely azonnal kötő habot készít. Ezzel a habbal ellenfeleket boríthatunk be, vagy éppen tüzet olthatunk, de mivel a falon is megtapad, lépcsőt is készíthetünk olyan helyekre, ahova másképp nem tudunk feljutni. Fegyverként még egy jó nagy csőfogót is kapunk rögtön a játék elején, amivel jól oda lehet sózni az idegeneknek. Persze elmaradhatatlan kellék a shotgun, amely már a méretesebb ellenfelek ellen kiváló megoldás lehet, de kapunk még sugárvetőt, gránátokat, és szivacsnyilakat lövő számszeríjat.

A pályákon rengeteg nyersanyagot is találunk, és olyan tárgyakat, amiket ha bedobunk a fabrikátorba, akkor azokat olyan anyagokká alakítja át, amit fel tudunk használni a későbbiekben. A gép segítségével az alapanyagokból mindenféle hasznos tárgyat állíthatunk elő, amire csak szükségünk lehet.

Összegzés

A játék fantasztikusra sikeredett, folyamatosan fenntartja az érdeklődést és az izgalmat. Egy pillanatra sem dőlhetünk hátra, hiszen bármikor ránk támadhat egy csészének álcázott űrlény. Az űrállomás és a játék hangulata horrorba illő, aki szereti ezt a műfajt, annak garantált élményt fog nyújtani a játék. Egyetlen hátránya, hogy sokat kell olvasni, mert a történetmesélés nem a játék erőssége. Aki belevág, mindenképp számoljon úgy, hogy ez egy lassú kibontakozású horrorjáték, amelyre minimum 25-30 órát rá kell szánnia.

Gépigény

Minimum követelmények:

  • Processzor: Core i5-2400 3.1GHz / AMD FX-8320
  • Memória: 8 GB
  • Videokártya: 2 GB Nvidia GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7850
  • Szabad hely: 20 GB

Ajánlott követelmények:

  • Processzor: Core i7-2600K / AMD FX-8350
  • Memória: 16 GB
  • Videokártya: 4 GB Nvidia GeForce GTX 970 4GB / AMD Radeon R9 290
  • Szabad hely: 20 GB