Age of Empires

Az Age of Empires egy több mint két évtizede méltán híres és népszerű stratégiai játéksorozat, amelyet az Ensemble Studios fejlesztett és a Microsoft adott ki. A nagy népszerűségre való tekintettel az első részt még nagyon sok kiegészítő és folytatás követte. A történelmi témájú RTS játékok úttörője. A készítők komoly munkát fektettek abba, hogy a játék megjelenése történelmi szempontból a lehető leghitelesebb legyen. A hadjáratok valós történelmi csatákon, háborúkon alapulnak, és az egységek és épületek kinézete is nagyon hasonlít a valós megfelelőjükhöz. Sőt, a készítők még egyfajta lexikont is mellékeltek a játékhoz, amely a népek, az egységek és a háborúk történelmi hátterét meséli el, így egyúttal oktató játéknak is felfoghatjuk.

A játékmenet alapjában véve egy hagyományos RTS-é: a munkások nyersanyagot gyűjtenek, amelyből épületeket építhetünk, fejlesztéseket végezhetünk és hadsereget képezhetünk, majd mehetünk legyőzni az ellenségeinket. A kampányokban történelmi hadjáratokat és csatákat játszhatunk végig, ahol változatos célokat kell teljesítenünk Az egy- és többjátékos módban több nép közül választhatunk, amelynek mind megvan az erőssége és a gyengéje, valamint a saját harci egységeik. A térképeket a játék mindig egyedileg generálja, így nem létezik két egyforma játék.

Age of Empires

A sorozat részei

Age of Empires (1997) – Az ókorba repíti vissza a játékost. Megismerkedhetünk az egyiptomi, a görög, a babilóniai, a jamato és a hettita népek csatáival. 1998-ban kiadták a The Rise of Rome kiegészítőt, amelyben a Római Birodalom jelentős hadjáratait játszhatjuk végig a felemelkedésétől és kezdeti terjeszkedésétől kezdve Caesar hódításain át a birodalom végnapjaiig. 2018-ban kiadták az Age of Empires: Definitive Editiont, az Age of Empires Windows 7 és Windows 10 operációs rendszereken játszható változatát.

Age of Empires II: The Age of Kings (1999) – Az ókor után a középkorba kalauzol el bennünket, Európa, a Közel-Kelet és a Távol-Kelet népeivel csatázhatunk. Az első részhez képest a legfontosabb újítás a kastélyok megjelenése volt, amelyben az adott civilizációra jellemző fejlesztéseket és egységeket gyárthatunk. Ezen kívül a mesterséges intelligencián és az egységek útkereső algoritmusán is sokat javítottak a fejlesztők. A 2000-ben kiadott The Conquerors kiegészítőben a hunok hódításai, valamint az Újvilág népei kerülnek bemutatásra. Az Age of Empires II: HD Edition az Age of Empires II 2013-ban kiadott felújított változata, amely Windows 7 és Windows 10 operációs rendszereken játszható. Ehhez azóta három kiegészítő lemezt adtak ki. 2013-ban megjelent a The Forgotten, amely a rajongók által készített nem hivatalos kiegészítőnek indult, azonban felkarolta a Microsoft, így végül hivatalos kiegészítőként jelent meg. Többek között a magyarok is megjelennek választható civilizációként. 2015-ben az African Kingdoms, 2016-ban pedig a Rise of the Rajas jelent meg, amelyek Afrikában, illetve Délkelet-Ázsiában játszódnak.

Age of Empires III (2005) – A harmadik rész az újkorra és az Újvilágra fókuszál. A kampány története – az előző Age of Empires részekkel ellentétben – fiktív, történelmileg nem hiteles, a játék megítélésén azonban cseppet sem rontott. A játékmenet tekintetében is nagyon sok újítást tartalmaz. Az anyaországból bizonyos időközönként küldeményeket igényelhetünk, amely nyersanyag, egységek vagy fejlesztések formájában érkezhet, Megjelennek a tapasztalati pontok és a szintek, minél magasabb szinten van a játékos, annál több és többféle küldemény érkezhet. A játszható civilizációk mellett megjelennek kisebb népek, amolyan helyi törzsek, akikkel szövetséget lehet kötni, ezért cserébe valamilyen bónuszt adnak. Változásokon esett át a gazdaság felépítése is, az egyes népek teljesen egyedi módon gyűjtik a nyersanyagokat, valamint jóval változatosabbak a katonai egységek is. A fejlesztők megszüntették a piacot, így a játékosok nem tudnak egymással kereskedni, cserébe viszont a legtöbb térképet kereskedelmi útvonal szeli ketté, amelyre állomásokat építve szintén gyűjthetünk nyersanyagokat. A mesterséges intelligencia is fejlettebb, mint a korábbi játékokban, sokkal jobban kiaknázza a civilizációkban rejlő lehetőséget. Két kiegészítőt adtak ki hozzá, a The WarChiefset 2006-ban, amely indián civilizációkat ad a játékhoz, valamint a The Asian Dynastiest 2007-ben, amely Dél- és Kelet-Ázsiában játszódik.